lördag 21 mars 2009

Hälsat på Minime.

Har kommit hem precis. Har varit med Ingela och hälsat på hennes häst Wannabeminime utanför Hörby. Thomas fick bli hemma för att rundkorallen ska dräneras idag. Grävskopan kom igår kväll så då fick ju Thomas prova den.
Kolla smilet :)
Så igår kväll hann vi få det färdigt bakom stallet, bara grus som ska på nu.
Jonas kom i morse för att hjälpa oss med rundkorallen. Han hade Yogas kompis Oden med sig så dom underhöll sig själva. Ito fick bli inne för han gillar inte bebisar längre den surgubben.
På samma gång i ridhuset där Minimi står, var det alpacka utställning. Betalade 50 spänn för att gå in och titta på dessa underliga men söta djur. Både jag och Ingela funderade på vad man hade dessa djur till så därför tog jag reda på lite fakta.
Lite snabbfakta om dessa djur: Alpackan mäter ca 1 m vid manken och väger som fullvuxen 50-80 kg. Det är ett tystlåtet djur som konverserar med ett hummande läte - ungefär som om man skulle prata med stängd mun.
Latin: Vicugna pacos Släkte: kameldjur, nära släkt med lama, vicuña och guanaco Ursprung: Anderna i Peru, Bolivia och ChileAnvändning: ullproducent, hobby-djur, ”gräsklippare” för slott och koja Fortplantning: ett föl per år, dräktig ca 11,5 månader Ull: världens finaste och mest exklusiva ull i alla färger från svart till vitt samt brunt och alla nyanser däremellan Övrigt: lättskött, mycket intelligent, kan nå en ålder av 20-25 år.
Men det var värt att betala 50 spänn för att för att få följa med och titta på Minime som hon kallas. Vilken mysig underbar häst. Jag blev väldigt förtjust i henne. Det värsta av all var att jag inte orkade bära den stora kameran så jag tog med den lilla digitalkameran med mig, och där fick jag, för det gick inte att ta ett enda foto med den för batteriet var slut. Ingela skrattade åt mig och blev glad för då slapp hon vara med på foto. Som tur var hade jag min telefon med så det blev någon bild. Inte så bra kanske men dock....

2 kommentarer: