tisdag 17 februari 2009

Råttspår ????

Jag tror jag får kramp !!!! Vet någon vad detta är spår av ??? Den där råttan som jag har berättat om tidigare som jag har lagt ut gift till lever nog ännu ser det ut som. För det här är inga spår av varken hund eller katt. Spåret till höger på bilden är efter en katt. Storleksmässigt kan dom nog stämma överens med en råtta och så den släpande svansen emellan. Det är vad jag tror i alla fall (RYYYYS). Spåren går ifrån väggen till gödselhögen och bara tio cm ifrån där giftet ligger. Vad ska jag nu göra åt detta ? Varje gång jag har varit ute och mockat så har jag försökt att kolla efter spår av den men inte sett något förrän nu, det snöade lite igårkväll, sånt litet pudersnö så det är därför den har gjort spår efter sig. Vad göra ??????

4 kommentarer:

  1. Huamej!! Nog ser det ut som råttspår allt...?! Sicken svans... Örk! Men några tips på fällor har jag dessvärre inte. / Mårina

    SvaraRadera
  2. hej!

    mitt tips är att skaffa en hagelbössa och sitta och vakta

    /A

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Din teori verkar trolig!
    Även i ett tättbebyggt villaområde tassar dessa objudna typer.
    Förra vintern såg jag mitt på ljusa dagen en stor fet råtta klättra upp till fågelbordet eller tassa fram till solrosfröna under utfordringsstället och sen beställsamt kila in under ett trädäck för att strax komma ut igen för att hämta mera till sitt förråd. Pälsen blänkte. Vi hade verkligen fött upp detta djur, som vi genast kallade Potter. Den placerade sig förnöjd i hägnet av en stubbe och putsade morrhåren! Rena Walt Disney. Men, men! Potter var ju ett skadedjur!

    Anticimex anlitades. Lådan med grönt foder togs emot med förtjusning. Tänk, ett eget foderhus! Så snälla människor! En morgon låg Potter-råttan död och stel på vår entrétrappa.

    Vi anmodades av Anticimex att inte mata fåglar. Men! Talgoxarna och blåmesarna och trädkryparna som bor i skogen, måste få talgbollar, som vi tar in över natten. Koltrastarna sopar rent under dessa foderbollar, hoppas vi. Men nu finns konstiga spår i snön vid trädäcket. Jag googlade fram din bild av spår. Spåren här saknar svanslinjen, kunde vi konstatera. Vi hoppas alltså att det är fågelspår. Ibland finns rådjursspår eller hund- och kattspår här.

    Men råttbeståndet har inte decimerats nämnvärt. Råttor har observerats i grannskapet. Vi får ta hjälp av Anticimex igen.

    Gott Nytt År!
    Lillemor

    SvaraRadera
  4. exakt samma spår såg jag i dag efter att ha sätt en råtta springa över tomten. Den sprang från garaget och fram till ett oisolerad uthus. Där har den krupit in under planken. Har varit ute å tittat nu med min katt och det är många likvärdiga spår lite här och var...ut med fällor tycker jag. Bättre en gift eftersom råttor har en tendens dra giftet litet med sig överallt. Ett år jag la ut rått/musgift så tömdes behållaren snabbt. Visst de försvann men på våren när jag drog locket av barnens sandlåda såg jag var giftet tagit vägen...fick byta all sand i sandlådan. Lycka till...hör gärna av dig om du ser "råttan"

    SvaraRadera